Zoekmachine Marketing SEM

Search Engine Marketing

door SEO Specialist.

Zoekmachine marketing (SEM) is het proces waarbij de promotie en marketing van een
website verloopt via betaalde zoekresultaten (advertenties) op zoekmachines. je
kan ook zeggen dat zoekmachine Marketing, Search Engine Marketing (SEM), eigenlijk
de verzamelnaam is voor alle activiteiten en handelingen, die moet worden gedaan
om uw site hoger in zoekmachines te laten scoren.

Zoekmachine Marketing bestaat uit 2 delen:

  • Zoekmachine Optimalisatie, oftewel Search Engine Optimalisation (SEO)
  • Zoekmachine Advertising, oftewel Search Engine Advertising (SEA) in
    het Nederlands SEM van Marketing

Als u een advertentie voor een bepaalde zoekmachine wilt maken, moet u een account
voor het advertentieproduct of de advertentietak van de betreffende zoekmachine
maken. Voor Google is dit het product AdWords. Nadat u een account heeft gemaakt,
kunt u een advertentie maken en een lijst met zoekopdrachten (zogenaamde ‘zoekwoorden’)
opgeven op basis waarvan uw advertentie wordt vertoond. Google heeft ook nog een
‘keyword generator’ beschikbaar als u niet direct de beste zoekwoorden kunt
bedenken.
U kunt dan aangeven wat u maximaal ervoor wilt betalen, per click, per dag, per
campagne. Via uw account bij Google kunt u zien hoeveel clicks, u hebt gehad en
wat de kosten ervan zijn.

Daarna kunt u ook zien, wat deze bezoekers hebben gedaan op uw site. Waar ze dus
zijn geweest en vooral hoe lang!. Onze SEO specialist kan u daar meer over
vertellen en ook als u dat wilt een kleine workshop geven omtrent het gebruik van
Google Analytics.

Voor de zoekmachine marketing (optimalisatie)
werkt niet alleen de de promotie van de website, goede seo website optimalisatie
is net zo belangrijk.
De juiste seo woorden als id, of alt-tekst of zelfs als tooltip telt mee en niet
ook de naam van het plaatje mag best een zoekwoord uit de metatag keywords bevatten.

Wat is online marketing

PPC Pay Per Click

De meeste zoekmachines hanteren het betalen-per-klik-model (PPC = Pay Per Click)
voor advertenties. Dit betekent dat u alleen betaalt wanneer een gebruiker op uw
advertentie klikt. U betaalt dus niet voor de advertentieweergave (wanneer de advertentie
op de pagina wordt weergegeven. (Zie Branding).

Site eigenaren kiezen er vaak voor om voor hun site te adverteren, in plaats van
of in aanvulling op een optimalisatie (optimalization) voor een plaatsing
in de organische zoekresultaten. Hoewel u moet betalen voor de klikken op uw advertenties,
kunt u proactief te werk gaan en zelf bepalen waar en wanneer een zoekresultaat
voor uw site wordt weergegeven. U kunt binnen enkele minuten een AdWords-account
maken en bijna onmiddellijk advertenties weergeven voor de zoekwoorden die u kiest
of met de Seo Google adwords tools geschikte zoekwoorden te vinden en die te gebruiken.

Branding : Naamsbekendheid vergrotingSeo-Specialist

Een ander veelgebruikt prijsmodel voor online advertenties is het CPM-model (Cost
Per Thousand Impressions; kosten per duizend vertoningen), waarbij u voor de vertoning betaalt en niet voor de klikken op uw advertentie.
Dit wordt vooral gebruikt voor naamsbekend. Zoveel mogelijk mensen of aanstaande klanten/gebruikers moet van uw naam horen en vaak lezen.
Zodat de nieuwe gebruikers bij het horen van uw naam gelijk aan het product denken.